3d-estate-2

Daniel er ny Head of 3D artists

Daniel Watergarden har vært med på reisen til 3D Estate nesten fra starten, og han var en av de første ansatte i selskapet. Som nyutdannet og nysgjerrig 3D designer fikk han tillit fra begynnelsen, og han har vært med på å forme 3D Estate til der vi er i dag. Med gode lederegenskaper har Daniel utmerket seg som en som tar ansvar, og han er en pådriver på innovative løsninger og kompetanseheving internt. Det er bakgrunnen for at Daniel har blitt utnevnt til ”Head of 3D artist” for teamet.

"Fra jeg var liten likte jeg å jobbe med hendene. Jeg var inne på tanken om å bli snekker, så skiftet fokuset til arkitektur, og veien derfra var ikke lang til 3D design. Nå jobber jeg med å illustrere boliger digitalt, så det har helt klart vært en rød tråd siden jeg var liten. Som de fleste andre som jobber med grafikk, har jeg alltid vært interessert i spill og å ”lage ting”. Å visualisere og være kreativ er en stor del av hvem jeg er. Jeg er nysgjerrig og bruker tid på fritiden til å utforske nye aspekter i 3D verden. Hvis jeg ser noe spennende, så har jeg lyst til å prøve å lage det samme selv for å se hvordan prosessen er. Jeg henter mye inspirasjon ved å se på andre designere og prøve å forstå hvordan de har kommet frem til den løsningen og hvordan man eventuelt kunne endret eller forbedret illustrasjonen". 

Fokuset i 3D Estate er at de ansatte ikke må passe inn i en boks, men være kreative og produsere når de er inspirert - og om det er på kveldstid er det helt greit. En gylden regel er bare at alle skal jobbe åtte timer på kontoret hver dag. Daniel mener at dette gjør at de kreative prosessene blir bedre og at man får mest ut av den enkelte designeren.

"Det er ikke noe vits å tvinge seg selv eller andre inn i modus, da blir ofte ikke resultatet så bra som det kunne blitt. Fleksibiliteten i 3D Estate er basert på gjensidig tillit, noe jeg mener er viktig når man jobber innenfor et kreativt fagfelt. Alle her har stort eierskap til arbeidsoppgavene sine og overholder tidsfrister, og det er viktig for at vi skal kunne opprettholde en arbeidsplass med stor frihet. Det er også veldig hyggelig på jobb, og vi sparrer ofte og lærer av hverandre. Det er lav terskel og høyt under taket, noe som gjør det til den beste arbeidsplassen jeg kan tenke meg".

Daniel sin nye rolle innebærer mer ansvar, men han kommer fortsatt til å ha hovedfokus på å designe. Hans ekspertområde er fasade, hage og eksteriør til både private boliger og næringsbygg.

"Jeg prøver alltid å lage en stemning i bildene. Det trenger nødvendigvis ikke å være fotorealistiske bilder, men jeg liker å bruke detaljer for å illustrere for eksempel nærhet til skog. I et prosjekt plasserte jeg en rev i hagen, og jeg tenkte at kanskje det ble litt urealistisk. Det som var gøy var at de fant en rev på samme lokasjon som i 3D bildet i etterkant. Med nybygg kan det være vanskelig å se for seg bygget ferdigstilt, så min jobb er å trigge fantasien og skape en illusjon av hvordan prosjektet blir".